Подволоцька Марія Використання пісенного матеріалу для формування граматичної компетенції в японській мові (основна школа)
ВИКОРИСТАННЯ ПІСЕННОГО МАТЕРІАЛУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ
ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В ЯПОНСЬКІЙ МОВІ (ОСНОВНА ШКОЛА)
Подволоцька М.
Київський
національний лінгвістичний університет
При викладанні японської мови в школі на початковому етапі доцільно
використовувати пісенний матеріал для подачі базової граматики. Це зумовлено
психологічною ефективністю застосування такого методу для навчання школярів, адже
відомо, що школярі сприймають та запам’ятовують пісні та скандування під музику
значно краще, аніж будь-який інший текст. Крім того, практично всі вчителі, що
працюють з дітьми на різних етапах навчання відводять велику роль поетичним
текстам та пісням при вивченні іноземної мови.
Пробне навчання граматики японської мови з використанням пісенного
матеріалу проводилося під час проходження педагогічної практики у Київській
гімназії східних мов №1 в 6-Б класі. Було використано навчальну пісню 「泣かないで」(Nakanaide - «Не плач») для повторення
учнями простої заперечної форми дієслів 動詞のない形 (doushinonai-kei), яка вже вивчалася раніше, однак виявилося, що учні
практично не пам’ятають правил формування та використання цієї граматичної
конструкції в складі інших. Учням було запропоновано прослухати пісню та
відновити її текст, вставивши пропущені дієслова у простій заперечній формі. Це
завдання якісно відрізнялося від того, до чого звикли учні в повсякденному
навчанні, коли їм постійно пропонується виконувати вправи на переклад або на
трансформацію. За допомогою пісенного матеріалу вчитель отримує змогу показати
використання граматичної конструкції в мовленні, одночасно впливаючи на
емоційну сферу учнів. Таким чином, досягається одразу декілька цілей: учні
засвоюють граматичну конструкцію в потоці мовлення у сприятливих для
ненав’язливого повторення умовах, отримують емоційне враження від прослуховування
музичного твору.
Навчання з використанням пісенного матеріалу можливе на початковому етапі
вивчення японської мови, коли граматика, що подається, достатньо проста та
піддається чіткому структуруванню та класифікації. Японським методистом Йошіда
Чідзуко розроблено посібник «Співаємо японською мовою», де зібрані навчальні
пісні, які охоплюють матеріал від цифр та лічби до форм пасивного стану. Таким
чином, навчання з використанням пісенного матеріалу можливо починати з
початкової школи, подаючи навчальний матеріал у вигляді пісенної гри,
підбираючи пісні відповідно до теми уроку чи системи уроків. Використання
пісенного матеріалу внесе різномаїіття в урок японської мови, зробить його
більш цікавим для учня, підвищить мотивацію вивчати цю мову, адже практично не
існує учнів, які б свідомо обрали в 6-7 річному віці східну мову для вивчення.
Таким чином, використання пісенного матеріалу вбачається вдалим поєднанням
навчального та емоційного впливу на учня.