Іванченко Дарія Шляхи навчання інтонації англійської мови в молодших класах середніх навчальних закладів з поглибленим вивченням іноземних м
ШЛЯХИ НАВЧАННЯ ІНТОНАЦІЇ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В МОЛОДШИХ КЛАСАХ
СЕРЕДНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ІНОЗЕМНИХ МОВ
Іванченко Д.
Київський національний
лінгвістичний університет
Проаналізувавши
вимоги до володіння англійською мовою учнями середніх навчальних закладів з поглибленим вивченням
іноземних мов, ми прийшли до висновку, що навчання інтонації є необхідним
компонентом навчального матеріалу, який пропонується учням. Разом з тим нами
було виявлено невідповідність НМК, якими користуються в молодших класах,
навчальним потребам, а саме, відсутність вправ для формування
ритміко-інтонаційних навичок. Цим фактом та недостатньою розробкою методичної
бази для навчання інтонації пояснюється актуальність нашої роботи та проблеми в
цілому.
Метою навчання інтонації в молодших
класах є формування рецептивних та продуктивних ритміко-інтонаційних навичок
учнів. Для вирішення питання змісту навчання інтонації англійської мови нами було
проаналізовано ряд принципів відбору інтонаційного матеріалу (принцип автентичності,
складності, методичної цінності тощо). Також, на основі порівняльного аналізу
української та англійської мов ми зробили припущення, що першочерговим
компонентом навчання інтонації англійської мови має стати ритм, оскільки
ритмічна структура цих двох мов суттєво відрізняється.
Нами були розглянуті такі підходи до
навчання інтонації: комунікативний, цілісний та непрямий. Особливий інтерес
викликали теоретичні обґрунтування останніх двох, оскільки вони передбачають
нестандартні підходи до подачі навчального матеріалу, що додатково мотивує
учнів та підвищує ефективність навчання.
Проаналізувавши психічні особливості
молодших школярів, ми виявили, що учні цієї вікової категорії легко входять в
ролі, активно беруть участь в ігровій діяльності, схильні до імітації. Через
особливості сприйняття, доцільним є чергування видів діяльності та залучення
різних каналів сприйняття.
Спираючись на зроблені теоретичні
висновки, під час педагогічної практики в Київській гімназії №32 з 03.02.09 по
06.03.09в 4-а класі ми перевірили ефективність
вправ для формування рецептивних та продуктивних ритміко-інтонаційних навичок,
створених з урахуванням цілісного та непрямого підходів. Так перевірку
пройшли вправи для формування ритмічних навичок учнів, в ході яких був задіяний
метроном, як еталон ритму. Під час перевірки було виявлено, що висока
результативність виконання учнями вправ досягається завдяки залученню
максимальної кількості каналів сприйняття учнів, що дало нам підстави говорити
про ефективність цілісного підходу. Для розвитку інтонаційного слуху були
використанні вправляння на матеріалі музичних творів. Ця вправа разом з грою
для розвитку рецептивно-репродуктивних ритмічних навичок показали високу
результативність, якою вони частково завдячують непрямому підходу. Саме
непрямий підхід став причиною високого рівня мотивації учнів під час навчання
інтонації.
Ми
також вважаємо, що ефективність вправ для формування ритміко-інтонаційних
навичок була підкріплена їх успішною інтеграцією в навчальний процес протягом
всього уроку.
На
основі отриманих результатів ми можемо говорити про доцільність та високу
ефективність використання вправ на основі цілісного та непрямого підходів для
навчання інтонації в молодших класах.