Середа, 26.06.2024, 09:30
кафедра методики викладання ІМ
Приветствую Вас Гість | RSS
Меню сайта
Категории каталога
Студентські тези доповідей на конференції КНЛУ [15]
Главная » Статьи » Студентські тези доповідей на конференції КНЛУ

Волошко Катерина Метод проектів як засіб формування соціокультурної компетенції з англійської мови учнів основної школи

МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ  УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ

 

Волошко К.

 

Київський національний лінгвістичний університет

 

В умовах формування відкритого суспільства та інтеграції культур виникає потреба розвивати вміння людини адекватно брати участь у міжкультурному спілкуванні засобами іноземної мови. Відповідно при вивченні мови значення надається не лише засвоєнню мовного матеріалу, але й формуванню соціокультурної компетенції як запоруки здатності учнів ефективно вступати у міжкультурні відносини. Реформування системи освіти України та її входження в європейський освітній простір вимагає пошуку адеватних засобів формування соціокультурної компетенції учнів, які б відповідали вимогам гуманізації та демократизації освіти, принципам суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Зокрема, ми пропонуємо розглянути шляхи використання проектної методики для оптимізації формування соціокультурної компетенції.

І проблему формування соціокультурної компетенції, і питання застосування проектної методики на уроках іноземної мови було порівняно грунтовно досліджено вітчизняними та зарубіжними науковцями, зокрема Л.П.Голованчук, В.В.Сафоновою, М.Вествудом, Е.Г.Арванітопуло, Е.С.Полат та Т.Хатчінсоном.

Застосування проектної методики саме як засобу формування соціокультурної компетенції в інтегрованому навчанні англійської мови залишається не повністю дослідженим. Зокрема  виникає потреба систематизувати прийоми роботи над проектом соціокультурного спрямування, критерії відбору матеріалу з соціокультурним компонентом для виконання проекту, дослідити ефективність застосування різних типів проектів на всіх рівнях шкільної освіти та особливості роботи над проектом на кожному з них.

Саме на основному ступені навчання закладаються основи комунікативної компетенції учнів з англійської мови, в тому числі і соціокультурної. Виникає необхідність запровадження в школі оптимальних шляхів формування основ соціокультурної компетенції.

Застосування проетної методики в основній школі відкриває широкі можливості для формування соціокультурної компетенції

Ми виокремлюємо дидактичні, методичні та психологічні передумови застосування саме проектної методики для формування соціокультуної компетенції. Зокрема метод проектів враховує вікові та індивідуальні особливості учнів, рівень їх загального інтелектуального розвитку та володіння англійською мовою. Метод проектів дозволяє актуалізувати вміння учнів у всіх чотирьох видах мовленнєвої діяльності і таким чином сприяє інтегрованому формуванню соціокультурнох компетенції. Метод вирізняється доступністю, науковим дослідницьким підходом, а також творчою спрямованістю, що сприяє глибшому розумінню учнями явищ культури народу, мова якого вивчається, та формуванню адекватних уявлень про цю культуру. Важливим новоутворенням підліткового віку є відчуття дорослості; отже, саме на основному ступені навчання важливого значення набуває соціалізація учнів, вони засвоюють моделі та правила поведінки дорослих, тому необхідно звернути увагу на міжкультурну соціалізацію учнів. Крім того, підлітки характеризуються більшою гнучкістю мислення, і саме на цьому етапі необхідно закладати правильні соціокультурні уявлення, доки в учнів ще не сформувалися стійкі стреотипи. В той же час у них розвивається логічне аналітичне мислення, довільна увага, пам’ять, тобто рівень інтелектуального розвитку дозволяє учням виконувати пошукові проекти країнознавчого характеру, вони можуть співставляти інформацію, робити висновки тощо. Учні охоче працюють самостійно, прагнуть до соціально значущої діяльності, яку можна втілити через виконання пошуково-творчого проекту зі створенням тематичної книжки. Таким чином, ми стврджуємо, що учні основної школи готові до виконання дослідницького проекту з соіокультурним компонентом.

В ході дослідження, проведеного під час пробного навчання у 6-а класі (9 учнів) в гімназії № 32 м.Києва, було виявлено, що умовою виконання проекту є готовність учнів, тобто рівень розвитку відповідних мовленнєвих та інтелектуальних умінь. Було розроблено комплекс вправ, що сприяв підготовці учнів до виконання проекту і впроваджувався паралельно з проектною роботою. Матеріал для вправ відбирався з урахуванням відповідних дидактичних та методичних критеріїв. Але враховучи сутність соціокультурного компонента ми наголошуємо на необхідності врахування культурологічних принципів, запропонованих В.В.Сафоновою: принцип дидактичної культулологічної доцільності, принцип діалогу культур, принцип домінування проблемних культурологічних завдань. Відповідно до цих принципів матеріал із соціокультурним компонентом повинен бути культурно та особисто значущим, глибоко розкривати сутність культурних явищ та сприяти формуванню адекватних уявлень про них, забезпечувати формування на уроці міжкультурного середовища тощо.

Гіпотезу дослідження, сформовану після аналізу методичної літератури та передового педагогічного досвіду, було перевірено в ході методичного експерименту у 6-а класі школи № 32 міста Києва.

Результати дослідження свідчать, що метод проектів є ефективним засобом формування соціокультурної компетенції учнів основної школи. В ході дослідження було систематизовано передумови використаня проектної методики як засобу формування соціокультурної компетенції та критерії відбору матеріалу з соціокультурним компонентом. Крім того, було розроблено проект My unusual Britain та комплекс вправ до нього. Матеріали дослідження можна використовувати для розробки інших проектів соціокультурного спрямування. В перспективі варто відмітити  подальшу розробку комплексу вправ для підготовки учнів до виконання проекту, а також відбір матеріалів для проектної роботи соціокультурного характеру для укладання підручників для основної школи, зокрема для 6 класу.

Категория: Студентські тези доповідей на конференції КНЛУ | Добавил: methods (12.06.2009)
Просмотров: 6284 | Рейтинг: 5.0/2 |
Всего комментариев: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Copyright MyCorp © 2024Створити безкоштовний сайт на uCoz